Blog / 21-08-2018

Kijk je? achter de schermen

Jessica / Marketeer /

In de migx

Display campagnes zijn uniek en opgebouwd uit een mengelmoes van uitdagende en prikkelende kenmerken. Regulier, dynamisch, interactief… de mogelijkheden zijn eindeloos. Op het gebied van design en functionaliteit is niets te gek. Nou, bijna niets dan. De uitdaging zit ‘m juist ook in het realiseren wat in eerste instantie onmogelijk leek. Daarbij moeten we natuurlijk wel rekening houden met het één en ander en dat is helemaal ons pakkie-an. Out of the box denken kan, maar is geen must. Er zijn zat manieren om jouw display ads eruit te laten knallen.

Dat is allemaal mooi, maar het moet natuurlijk wel gisteren af. Bij display campagnes is dat de standaard en juist datgene maakt ons vak zo dynamisch. Maar wat gebeurt er nou precies achter de schermen nadat je die verzendknop een tik hebt gegeven?

We want it that way

Het begint natuurlijk allemaal bij hetgeen waarmee wij je van dienst kunnen zijn, oftewel de briefing – het startpunt van elk traject. Vaak zijn de briefings in onze mailbox te vinden, maar vaak genoeg krijgen we die ringel om het nodige te bespreken. Om op een soepele manier van start te kunnen gaan hebben onze projectmanagers in ieder geval het volgende nodig:

  • Content (denk aan copy, eventuele visuals, huisstijl-elementen etc.)
  • Opleverdatum
  • Overzicht van formaten
  • Gewenste platform(s)
  • Technische specificaties

De briefing nemen we met zorg door en daaruit vloeit de debriefing. Deze omvat een begroting en een concept planning. Bij de begroting hanteren we een fixed price, die gebaseerd is op de verwachte productie-uren. In de concept planning vind je de belangrijkste data die leiden naar ons gezamenlijke doel (de aanlevering). Tijdens het traject doorlopen we altijd de volgende fases:

  • Eerste versie
  • Feedback
  • Final eerste versie
  • Complete set
  • Feedback
  • Final complete set
  • Akkoord/Aanleveren
  • Op volle toeren

Na akkoord van de debriefing mogen we dan echt van start en gaan we op volle toeren draaien. Gas! Onze projectmanagers zetten alle to do’s klaar in onze projectmanagement tool. Zo weten onze designers en developers precies wat er moet gebeuren. En ook waaraan nog niet gewerkt kan worden trouwens, die voorzien we van een WOI (waiting on input).

De aanpak is bij onze verschillende creaties net iets anders en daarom houden we voor het gemak de werkwijze van reguliere banners aan. Het traject voor interactieve banners komt vrijwel overeen met die van reguliere banners. Het enige verschil is dat we bij interactieve banners een storyboard maken van één formaat. Hierin zit namelijk dubbel zoveel werk als bij reguliere banners, dus het zou zonde zijn om daar zoveel tijd in te stoppen zonder dat we weten of de klant het wel ziet zitten. Het traject voor dynamische banners, APTOs, HPTOs en statics laten we voor nu even wat het is en wordt toekomstig leesvoer. Nomnomnom.

Voor een eerste versie van reguliere banners maakt design één formaat – meestal is dat een rectangle (300x250). Deze PSD wordt opgemaakt in Photoshop. Als het design-team dit heeft geaccordeerd gaat development aan de slag met een werkende eerste versie in JavaScript. Vervolgens wordt ook deze geaccordeerd door design en wordt de klant vervolgens genotified via Bravo. De klant krijgt dan een seintje dat de creaties klaar staan, zodat ze gelijk bekeken kunnen worden.

Hoewel onze projectmanagers, designers en developers strak op de planning zitten kan een hindernisje hier en daar nog wat extra spanning en sensatie teweeg brengen. Geen reden tot paniek, we blijven cool terwijl we nog wat harder rennen. Wel is het belangrijk de feedbackrondes optimaal te benutten zodat we die flow er lekker in kunnen houden.

In het geval van extra een feedbackronde moeten we de planning wat rekken en strekken. Geen ramp natuurlijk, maar het houdt wel in dat we extra tijd kwijt zijn. Zo’n aanpassing is namelijk niet altijd zo gepiept. Onze designers en developers zitten (gelukkig) niet stil en daarom moeten zulke to do’s worden ingepland. En met die deadline van gister in ons achterhoofd horen we dat klokje aardig doortikken.

Niks meer aan doen

Nadat de eerste versie definitief is goedgekeurd kunnen we aan de slag met de complete set, holadijee! Design maakt dan op basis van de eerste versie de rest van de formaten op. Voordat de klant op de hoogte wordt gesteld zijn er naast de controles van de art director en design ook tal van automatisch controles. Deze automatisch controles zorgen ervoor dat inconsistenties of mogelijke fouten op voorhand aan het licht komen.

Dan accordeert design wederom of het allemaal pluis is. Uiteindelijk maakt development de complete set (alle gebriefde formaten) en werpt design er een laatste blik op. Daarna wordt de klant genotified door projectmanagement en staan de blinkende creaties klaar om bewonderd te worden.

Zo dan. Het einde is bijna in zicht en dat is een heerlijk gevoel. Voordat we er een klap op geven doen we toch nog die laatste interne check. We hebben onze eigen quality assurance (QA) zodat we er 100% zeker van kunnen zijn dat onze creaties topnotch zijn.

Tijdens onze interne QA checken we niet alleen de look en feel van de creaties, maar natuurlijk ook op de functionaliteit en onder andere het platform, clicks, events, bestandsgrootte en de naamgeving.

Zodra de creaties van A tot Z zijn gecheckt kan de aanlevering beginnen en zijn ze binnen de kortste keren te zien op alle devices. Wij zijn bekend met alle platformen, dus dat zit wel snor.

Voor onze klanten zetten we creaties klaar en leveren we ze aan via onder andere de volgende platformen:

  • Google (default)
  • DoubleClick (Studio)
  • Adform
  • AppNexus
  • Weborama
  • LemonPi

Dit was ‘m dan. Mocht je vragen hebben of gewoon lekker willen babbelen kan je bij onze projectmanagers een to do’tje inschieten. Grapje natuurlijk. Geef een ringel, kom langs, stuur een postduif of wat dan ook. Wij vinden het hoe dan ook gesjellag. Nou doei hè!