Blog / 21-02-2017

Meest geproduceerde display ads 2016 [Infographic]

Jaap / Co-founder /

Bij Men in Green zijn we dagelijks bezig met het produceren van display campagnes. In 2016 hebben we ruim 5600 online advertenties geproduceerd en deze informatie hebben we gebruikt om onze bevindingen in kaart te brengen.

Dit is het eerste artikel waarin we onze kennis met je te delen. En dat gaan we vaker doen! Zo willen we onder andere gaan kijken naar de performance van reguliere billboards ten opzichte van video billboards en interactieve billboards. Suggesties voor toekomstige artikelen zijn van harte welkom. Is er nog iets wat jij graag zou willen weten? Deel het met ons!

We delen onze kennis graag met je om op een zeer gerichte wijze toekomstige campagnes te produceren. Zeker voor display campagnes geldt dat je moet leren van campagnes uit het verleden om efficiënter je productie- en media budgetten te verdelen in de toekomst.

The three musketeers

De belangrijkste drie formaten zijn skyscrapers, rectangles en leaderboards. De afmetingen van deze formaten (breed, hoog en vierkant) geven de meeste flexibiliteit voor je inventory. De kans is groot dat je op elke site één of meerdere van deze formaten kunt inzetten. Het is daarom ook niet onverwacht dat dit de top drie vormt. Ook Google raadt deze drie formaten standaard aan.

De skyscraper en de rectangle hebben allebei een grote en kleine variant. De skyscraper heeft de wide skyscraper (160x600) en de skyscraper (120x600). De rectangle heeft een rectangle (300x250) en een large rectangle (336x280).

  • Skyscraper (120x600): 5,65%
  • Wide skyscraper (160x600): 10,37%
  • Medium rectangle (300x250): 13,21%
  • Large rectangle (336x280): 9,34%

De verklaring voor deze verschillen in productie kan te maken hebben met de flexibiliteit van de inventory. Beide skyscrapers zijn vooral geschikt voor desktop. Daarom is het logisch om te kiezen voor het breedste formaat, want daar kun je het beste je boodschap in kwijt.

Bij rectangles ligt het anders. Zo kun je de large rectangle niet inzetten op mobiel, maar de medium rectangle wel. Wanneer je je boodschap goed kunt overbrengen in een iets kleinere rectangle is het daarom zeker waardevol om daarvoor te kiezen en de large rectangle achterwege te laten.

Opvallende groei van de halfpage en billboard

Dit jaar zien we een opmerkelijke groei bij twee high impact formaten. In de laatste kwartalen van dit jaar is een significante groei zichtbaar van de half page (300x600) en billboard (970x250). Tussen het eerste en laatste kwartaal van 2016 stijgt de half page met 21% en de billboard met 11%. Niet voor niets heeft IAB deze formaten ook in de lijst van rising stars geplaatst.

Deze stijging komt mogelijk door de awareness campagnes. De afgelopen jaren zien we een duidelijke verschuiving van het type campagne. Een aanzienlijk groter deel van de campagnes wordt ingezet om de doelgroep bekend te laten worden met een product of merk en niet zo zeer om het product direct te verkopen. De high impact formaten, zoals de halfpage en billboard, lenen zich dan ook uitstekend om een verhaal te vertellen. In kleinere formaten is deze uitdaging een stuk groter.

Infographic

Al deze bevindingen hebben we ook visueel weergegeven in een infographic. Mocht je dus direct zijn door gescrold naar dit gedeelte van het artikel - onderstaand vind je alles wat je wilt weten!