Blog / 21-07-2017

IAB brengt nieuw Ad Portfolio uit

David / Co-founder /

Alles LEAN

Gisteren was het zover, het IAB bracht haar nieuwe Ad Portfolio uit met daarin de nieuwe standaarden, richtlijnen en specificaties op het gebied van display advertising.

Bij Men in Green houden we ons al geruime tijd bezig met het bedenken en produceren van "non-invasive" ads (oftewel, uitingen die niet als opdringerig worden gezien en juist een meerwaarde vormen voor de consument én het merk). Het IAB lijkt deze trend met dit nieuwe portfolio nóg meer kracht bij te zetten. De richtlijnen zijn nu namelijk beter uitgelijnd met de standaarden van de Coalition for Better Ads, waardoor ads steeds gebruiksvriendelijker worden en zelfs iets kunnen toevoegen aan de ervaring van de consument. Hier worden wij natuurlijk alleen maar blij van!

In dit artikel leggen we je graag uit welke wijzigingen er gedaan zijn en wat dit voor jou inhoudt, of je nou creatief, strateeg of marketeer bent.

De kernpunten van het nieuwe portfolio zie je hieronder. Een aantal hiervan zijn van technische aard en vooral van belang voor de producerende partij (zoals wij dat zijn). Het is echter goed om op de hoogte te zijn van deze ontwikkelingen, zodat je altijd weet waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt tijdens het productieproces.

Kernpunten

  • LEAN Principe. Hier gaan we later in het artikel dieper op in.
  • Formaten gebaseerd op ratio (bijv. 1:4) ipv. vaste pixels (bijv. 336x280)
  • Opkomende, nieuwe formaten (zoals het gebruik van VR en 360-graden video)
  • Toevoeging specificaties voor apps en video ads
  • Out-stream advertising
  • Standaarden gebruik van video in display ads (bijv. het hanteren van een 15 sec. maximum)
  • Richtlijnen over het gebruik van audio
  • Uitlijning met richtlijnen Coalition for Better Ads
  • Updates ten aanzien van “load-criteria”
  • Aanpassing berekening filesize / file weight
  • Uitbreiding CPU richtlijnen (bijv. een max van 30% CPU gebruik)
  • Nieuwe richtlijnen over shared libraries

Zoals je al ziet aan de kernpunten staat er veel in het teken van het LEAN Principe, waarbij de focus duidelijk gericht is op een gebruikersvriendelijke en rijke gebruikerservaring. We lichten dit dus graag voor je uit.

Lekker LEAN:

We zien het als een enorm goede ontwikkeling dat onze branche de handen ineenslaat om de, niet altijd even goede, reputatie van digitale ads van een opfrisbeurt te voorzien. Brancheorganisatie IAB en de Coalition for Better Ads zijn hier al geruime tijd goede stappen in aan het zetten, die wij bij Men in Green dan ook omarmen en graag volgen. Want ook wij zijn erbij gebaat om zo leuk mogelijke, rijke, interessante en voor de consument relevantere ads te produceren (naast het feit dat deze natuurlijk vele malen leuker en uitdagender zijn om te maken!).

Bij het IAB ligt in het nieuwe Ad Portfolio dan ook de nadruk op het LEAN principe. Een "lekker-bekkende" afkorting natuurlijk - wat staat voor:

  • LEAN Principe. Hier gaan we later in het artikel dieper op in.
  • Formaten gebaseerd op ratio (bijv. 1:4) ipv. vaste pixels (bijv. 336x280)
  • Opkomende, nieuwe formaten (zoals het gebruik van VR en 360-graden video)
  • Toevoeging specificaties voor apps en video ads
  • Out-stream advertising
  • Standaarden gebruik van video in display ads (bijv. het hanteren van een 15 sec. maximum)
  • Richtlijnen over het gebruik van audio
  • Uitlijning met richtlijnen Coalition for Better Ads
  • Updates ten aanzien van “load-criteria”
  • Aanpassing berekening filesize / file weight
  • Uitbreiding CPU richtlijnen (bijv. een max van 30% CPU gebruik)
  • Nieuwe richtlijnen over shared libraries

Ken je nog die tijd dat je ZIP bestanden via de mail ontving van je bannerproductie partij? Iedereen die vroeger banners maakte liep tegen hetzelfde probleem aan; het delen van een preview. Soms ging er een pakketje over de mail, en soms werden er losse preview pagina’s klaargezet. Dit laatste deden wij altijd. Tijdrovend, maar minder storend dan pakketjes via de mail sturen.

Na de vijfde met-de-hand-gemaakte preview pagina ben je het natuurlijk wel een beetje beu, en zo ontstond in 2015 al snel het idee om een speciaal platform voor onze klanten te bouwen. Een platform waar wij makkelijk HTML banners kunnen klaarzetten en onze klanten eenvoudig een overzicht kunnen krijgen van alle creaties die wij ooit voor hen hebben gemaakt. Ondertussen is Bravo uitgegroeid tot een robuuste omgeving die centraal staat in het productieproces. Een paar key features van Bravo zijn:

  • Light
  • Encrypted
  • AdChoices Supported
  • Non-invasive

Kortom, de focus ligt hierbij op gebruiksvriendelijke ads waarbij snelle laadtijden, goede performance en een positieve gebruikerservaring voorop staan. Hierbij gaat de zogenoemde “LEAN Ad Experience” uit van respect (het doel van de gebruiker is het consumeren van content), controle (je bepaalt zelf wat je kijkt) en keuze voor de consument (je kiest zelf wat je wilt ervaren en voor hoe lang). Een sluitknop op een rich media ad is hierbij een simpel voorbeeld, net als een video die “muted” start.

Animaties:

Gelukkig kunnen we tegenwoordig heel erg veel (zo niet alles) met animaties in HTML5 banners zonder gebruik te maken van video (kijk hiervoor maar eens bij onze cases!).

In principe kunnen we dus helemaal los gaan en is de sky the limit. Om dit enthousiasme een beetje in bedwang te houden zijn er dus wel een aantal richtlijnen nodig... het kan namelijk ook te gek natuurlijk hè. ;-)

  • Animaties moeten na 15 sec. te stoppen - binnen deze 15 sec. mogen we loopen (niet daarbuiten).
  • Het wordt aanbevolen de animaties deel te laten uitmaken van de subload.
  • Animaties mogen auto-playen (d.w.z. er is geen interactie voor nodig om deze te starten).
  • Het wordt aanbevolen de animaties pas te starten zodra de ad in het zicht is.
  • Knipperende, veel te snel bewegende animaties of flikkeringen in bijvoorbeeld kleur worden afgeraden.

Rich Media:

Deze uitingen worden meestal gebruikt om extra interactiviteit toe te voegen en te zorgen voor een extra toffe gebruikerservaring. Het is dus zaak de laadtijden zo laag en de performance zo hoog mogelijk te laten zijn voor deze uitingen. Om deze reden zijn er binnen het LEAN principe richtlijnen voor de zogenoemde “subloads” (bestanden / assets die ná het laden van de uiting nog ingeladen moeten worden). Ook moeten deze altijd user-initiated zijn, wat wil zeggen dat de gebruiker er specifiek voor moet kiezen deze extra assets te laden (bijvoorbeeld door het klikken op een button of op een andere manier te interacteren met de uiting).

Ad Expansion - Het uitklappen van een ad:

Logischerwijs willen we niet meer (nooit meer!) ads die zomaar vol “in your face” openklappen. Het IAB heeft dit type dan ook apart benoemd en hier richtlijnen voor opgesteld.

Een uiting mag daarbij alleen uitklappen zodra een gebruiker hiervoor kiest (d.m.v. een duidelijke “actie”. Een simpele rollover hoort hier dus niet bij!) Ook wordt aangeraden de uiting altijd in het midden van het scherm te laten openklappen en te kiezen voor een duidelijker sluitknop op een vaste positie.

Video Ads:

Video’s zijn erg populair maar kunnen wel zorgen voor een flinke load en een aanslag op de bandbreedte van de bezoeker. Zeker op mobiel kan dit frustrerend zijn voor de gebruiker, daar hij/zij vaak te maken heeft met een datalimiet. Het IAB heeft hier in haar nieuwe portfolio een aantal richtlijnen voor opgesteld om alles een beetje binnen de perken te houden.

Hierbij is onderscheid gemaakt tussen "Auto-Play Video" (video’s die direct beginnen met afspelen) en “User Initiated Video” (waarbij de gebruiker er zelf voor kiest om een video af te spelen).

Auto-Play Video:

  • Max. 15 sec. (waarbij 6 - 8 sec. video goede resultaten lijken te vertonen)
  • Max. 1.1 MB bestandsgrootte
  • Aanbevolen 24fps
  • Audio staat standaard uit en kan aangezet worden.

User Initiated Video:

  • Ongelimiteerde duur
  • Aanbevolen 24fps

Naast het uitwerken van de LEAN principes zijn de overige aanpassingen in het nieuwe Ad Portfolio van het IAB ook erg interessant om door te lezen, waarbij wij vooral benieuwd zijn naar de ontwikkelingen van de nieuwe formaten en flexibele “ratio-ads”.

Download hier complete IAB Ad Portfolio

Wij worden in ieder geval erg enthousiast van alle ontwikkelingen en zetten graag samen met het IAB dit extra stapje om de consument weer van banners en andere digitale ads te laten houden.