Blog / 16-05-2018

Hemelse croissant met content

Jessica / Marketeer /

Aan het begin van het jaar hebben we ons aangesloten bij IAB Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. Hierdoor worden we niet alleen op de hoogte gehouden van alle belangrijke ins en outs binnen ons vakgebied, maar kunnen we ook aanschuiven bij allerlei kennissessies.

Afgelopen week was het tijd voor onze eerste kennissessie, namelijk Eat content for breakfast. Als enige echte marketeer bij Men in Green ging mijn hart dan ook sneller kloppen toen ik de aanmeldingsmail voorbij zag komen. ‘Ja, dat wil ik wel!’, dacht ik. En zo gezegd, zo gedaan.

Food for thought

Ik arriveerde om 9 uur in het oh zo zonnige Amsterdam bij het hoofdkantoor van de Persgroep. Hoewel ons denkbeeldige bordje gevuld zou worden met food for thought, stond er genoeg lekkers op tafel om de dag goed te beginnen. Smikkelen geblazen dus.

Tijdens de sessie stond er één thema centraal, namelijk het belang van creatie. Content bedenken en creëren zijn een begin. Het vereist toch de nodige aandacht en liefde om dit ook daadwerkelijk te laten aansluiten bij je doelgroep en tegelijkertijd ook passend te maken voor je kanalen. De handvatten om dit te bereiken werden aangereikt door kenners uit de markt en aan de hand van succescases.

Gouden duo

We willen allemaal de aandacht van onze doelgroep, maar met content alleen kom je niet heel ver. Zonder aandacht heb je geen bereik en bereik is juist wat je wilt. Volgens de Persgroep is het juist de creatie die de aandacht trekt. Creatie maakt of breekt het contact met je doelgroep.

Het effect van communicatie kan erg groot zijn. Kan, mits je de juiste factoren in je achterhoofd houdt. Deze factoren zijn: Aandacht x Bereik x Creatie x Dichterbij. Hoewel deze formule opgesteld is door Willem-Albert Bol (werkzaam bij de Persgroep) voor het nieuwsmerk, is het niet minder interessant of toepasbaar voor andere merken.

In de huidige snelle, maar vooral ook digitale maatschappij kan het knap lastig zijn om jezelf te onderscheiden (aandacht) en zo de gewenste doelgroep te bereiken (bereik) met de boodschap in welke deze vorm deze dan ook gegoten is (creatie). Dichterbij kan zowel letterlijk (lokaal) als figuurlijk (aan het hart) opgevat worden. Hoe dan ook, deze factoren zijn allemaal afhankelijk van elkaar en vormen de sleutel voor effectieve communicatie. Da’s nog eens handig!

Hoewel content koning is, weten we allemaal dat er naast een sterke man een evenzo sterke vrouw staat. In dit geval is distributie de koningin. Het overgrote deel van je doelgroep zal de content die je hebt gecreëerd niet eens onder ogen zien. Content vliegt namelijk niet vanzelf. Lekker motiverend wel.

Gelukkig zijn er genoeg middelen om je content onder de aandacht te brengen die enerzijds impactvol zijn en anderzijds bestuurbaar. Zo kun je kiezen voor PR, branded content/partnerships en advertising om je content de wereld in te slingeren. Waar PR juist impactvol is, is advertising juist bestuurbaar. Branded content heeft het beste van beide werelden en is daarom ook ideaal om je boodschap te verspreiden.

Purrrfecte content

Het enige wat nog rest is het creëren van de perfecte content, maar hoe doe je dat? Nou, met de volgende tips zit dat wel snor:

  • Lovers gonna love Niet iedereen is fan van je merk en content en dat is oké. Het is echter wel zo handig om te weten op wie je je wel moet richten, zodat je de content daarop kan afstemmen.
  • Kritische content Iedereen weet nu wel hoe fantastisch je merk is en dat er geen ander is zoals jij. En al die bladiebla. Durf ook eens ruw en ruig te zijn en vertel wat er minder goed gaat en hoe je dit vervolgens oplost.
  • Aanjagen die handel Houd die koning (content) en koningin (distributie) in je achterhoofd. Doe maar lekker verspreiden die content.
  • Vide(h)o(t) Video is helemaal hot & happening, doe er iets mee. Ja, of niet natuurlijk.
  • Multi-device Wellicht een inkoppertje, maar maak je content passend voor al je kanalen. Mobiel is hierin toch wel de grootste speler.
  • Vertel waar je goed in bent Dat je kritisch naar jezelf moet kijken neemt niet weg dat je niet kan of mag vertellen waar je wel goed in en trots op bent. Voor veel merken blijkt dit een struggle te zijn, omdat ze vaak geneigd zijn te bescheiden te zijn. Be good & tell it!
  • Omgeving doet er toe Je content kan nog zo mieters zijn, maar als het niet zichtbaar is op de juiste plekken kom je mooi van een koude kermis thuis.
  • Rules apply Wees eerlijk over de insteek van de content. Als je branded content inzet, moet dit ook duidelijk zijn voor de lezer. Want ja, eerlijkheid duurt het langst.

Eind goed al goed

Aan de hand van de cases is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk het is om bij jezelf te blijven. Zoek die balans tussen het vinden van aansluiting bij je doelgroep en het behouden van je identiteit. Daarbij is het net zo belangrijk om te weten wat je doet. Hierdoor kan je zien of je lekker bezig bent of toch moet bijsturen. Want… meten is weten!

Zo, ik zit vol. Hopelijk jij ook.

#eatcontentforbreakfast