Blog / 27-06-2017

Case-study interactieve banners

Jaap / Co-founder /

Binnen awareness campagnes is het zeer gebruikelijk om high impact formaten in te zetten, zoals billboards, homepage take-overs en halfpage-ads. In het verleden werden deze formaten voorzien van extra diepgang door het toevoegen van video. Tegenwoordig wordt er echter vaker gekozen voor interactie, waardoor je het effect van je campagne kunt vergroten. Het soort interactie is zeer gevarieerd: zo kun je simpele interacties maken met swipen, sliden of slepen, maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een spelletje of quiz in de uitingen te verwerken. Door deze uitgebreide mogelijkheden is er voor elke awareness campagne, ongeacht het merk, wel een sterke interactie te verzinnen.

In dit blog gaan we in op een case die we samen met Prominent en M2Media hebben uitgevoerd. We denken graag mee met onze klanten en gebruiken net als hen learnings van vorige campagnes bij toekomstige campagnes. In sommige gevallen richten we een campagne zo in dat we iets heel specifieks kunnen meten. In het geval van Prominent betrof het een toffe A/B test om het verschil in klikgedrag en engagement te meten tussen interactieve en reguliere banners.

De campagne: Leeftijdskorting

Bijna een maand lang kregen alle klanten van Prominent een korting op basis van hun leeftijd. Voor elk levensjaar kon je €7,50 korting ontvangen, dus des te ouder je was des te hoger de korting. Voor deze campagne hebben we twee bannersets ontwikkeld, die beide dezelfde promotie vertoonden. Bij de interactieve variant werd er naast het tonen van de korting ook direct de optie geboden om de persoonlijke korting berekenen. De call to action, vormgeving en verdere communicatie in de banners waren identiek.

Resultaten

De campagne heeft gelopen van half maart tot half april en had een bereik van 350.000 impressies en leverde interessante resultaten op.

‘‘ Deze test heeft aangetoond dat interactie binnen banners voor deze campagne conversie verhogend werkt, erg tevreden met het resultaat en de samenwerking met Men in Green. ‘‘   Chiel, Online Performance Marketeer, Prominent

Binnen de campagne werd duidelijk zichtbaar dat het stuk interactie resulteerde in meer engagement, bezoekers waren bijvoorbeeld 20% langer bezig met de interactieve banner. Interactie had in deze campagne een positieve uitwerking, gemiddeld genomen werd er 19% meer geklikt op de interactieve banners dan op de reguliere banners.

Toekomstige campagnes

De positieve resultaten hebben ervoor gezorgd dat Prominent het interactieve aspect vaker wil toepassen in toekomstige campagnes. De huidige campagne was puur gericht op desktop gebruikers. Binnen mobiele banners is het zeer laagdrempelig om te swipen of sliden, dit biedt kansen voor de toekomst!